Op het moment dat ik deze blogpost schrijf, ben ik bezig met het afronden van een roman waarin de hoofdpersoon onderzoek doet naar de historische bewijzen van de uittocht van het volk Israël uit Egypte. Ondertussen leert hij ook geestelijke lessen uit het Bijbelboek Exodus. Het schrijven van dit boek wakkert ook mijn passie voor (Bijbelse) geschiedenis weer aan.
Ik kwam een artikel tegen over recente ontdekkingen in Jeruzalem, die laten zien dat er (ondersteunende) archeologische bewijzen zijn voor één van de meest wonderlijke verhalen in de Bijbel.
Laten we bij het begin beginnen. In de geschiedenis van het oude Juda is de confrontatie tussen koning Hizkia en de Assyrische koning Sanherib een van de meest indrukwekkende verhalen. Die vond plaats rond het jaar 701 voor nul.
Het Bijbelse verhaal van Hizkia
Hizkia, koning van Juda, regeerde van ongeveer 715 tot 686 v.Chr. Hij wordt in de Bijbel geprezen als een rechtvaardige koning die zich met hart en ziel inzette voor de God van Israël.
Na de afvalligheid van zijn vader Achaz herstelde Hizkia de tempel, vernietigde hij afgoden en leidde hij religieuze hervormingen. 2 Koningen 18:5 beschrijft hem als een koning die meer op de Heer vertrouwde dan enige andere koning van Juda.
Tijdens zijn regeerperiode weigerde Hizkia echter om belasting (schatting) te betalen aan het machtige Assyrische rijk, dat onder leiding van koning Sanherib al het noordelijke koninkrijk Israël had veroverd. Deze rebellie bracht Sanherib ertoe een Juda aan te vallen. De Assyriërs veroverden 46 versterkte steden, waaronder het belangrijke Lachis, en belegerden Jeruzalem.
Volgens de Bijbel werd Jeruzalem echter op wonderlijke wijze gered: ‘Diezelfde nacht trok een engel van de HEER ten strijde en doodde in het kamp van de Assyriërs honderdvijfentachtigduizend man. De volgende ochtend zag men niets dan lijken liggen.’ (2 Koningen 19:35)

Zegel gevonden in Jeruzalem
Nieuwe archeologische ontdekkingen
Recente opgravingen in Jeruzalem hebben een schat aan informatie opgeleverd over deze periode. Bij de bouw van de wijk Mordot Arnona ontdekten archeologen van de Israel Antiquities Authority (IAA) restanten van twee grote administratieve gebouwen uit de 8e eeuw v.Chr. Het oudste gebouw, vermoedelijk gebouwd tijdens de regeerperiode van Hizkia of zelfs die van zijn vader Achaz, werd volledig verwoest en vervangen door een nieuw gebouw, waarschijnlijk door de Assyriërs.
Bij de opgravingen vonden archeologen 180 handvatten van aardewerken kruiken met inscripties in het Hebreeuws. Veel van deze inscripties bevatten de woorden ‘lmlk’ (‘behorende aan de koning’), wat erop wijst dat deze kruiken werden gebruikt voor het verzamelen van belastingen in de vorm van landbouwproducten zoals graan, wijn en olijfolie. Andere kruiken droegen de namen van hoge ambtenaren of grootgrondbezitters, wat duidt op een goed georganiseerd administratief systeem.
Deze vondsten tonen aan dat het belastingstelsel van Juda na de belegering drastisch werd veranderd. Waar de belastingen oorspronkelijk naar koning Hizkia gingen, begonnen ze na de Assyrische interventie naar het Assyrische rijk te vloeien. Dit wijst op de economische onderwerping van Juda, ondanks het feit dat Hizkia zijn troon behield.
Symboliek van verwoesting en wederopbouw
Een van de meest opvallende aspecten van de opgraving is de manier waarop het originele gebouw door de Assyriërs werd verwoest en vervangen. Grote stenen van het oude gebouw werden hergebruikt om een nieuw platform te bouwen, waarop het Assyrische administratieve centrum werd gevestigd. Volgens de archeologen was dit een duidelijke poging van de Assyriërs om hun macht en dominantie te demonstreren. Door het vernietigen van een belangrijk symbool van de autonomie van Juda en het bouwen van hun eigen structuur, lieten ze zien wie de echte heersers waren.

Mordot Arnona (Jeruzalem) opgravingen.
Het echte wonder
De Assyriërs stonden in de oudheid bekend om hun wreedheid. In hun reliëfs en inscripties zijn talloze voorbeelden te vinden van de brute wijze waarop ze hun vijanden behandelden: gevangenen werden gespietst, onthoofde hoofden werden opgestapeld, en lichamen werden verminkt en tentoongesteld. Deze strategie van terreur moest ervoor zorgen dat verzet tegen hun heerschappij zinloos leek.
Hizkia’s beslissing om geen belasting meer te betalen aan de Assyriërs was dan ook buitengewoon gedurfd. Hoewel Jeruzalem zelf niet viel, moest Juda uiteindelijk zwaar boeten: Hizkia betaalde een grote som zilver en goud aan Sanherib om verdere vernietiging te voorkomen. Dit deed hij ook na de belegering.
De recente vondsten laten dus zien dat Assyrië inderdaad de dienst uitmaakte in delen van Juda en dat Hizkia schatting moest betalen om verdere oorlogen te voorkomen. Het echte wonder is natuurlijk dat Assyrië Jeruzalem niet innam (of kon innemen). Ook Assyrische documenten uit die tijd laten zien dat het leger Jeruzalem niet veroverde.
(Bronnen: Patterns of Evidence, Times of Israel)
De Bijbel in 4D
‘Wat voor boek zou je graag willen schrijven?’, vroeg Cees mij een jaar geleden. Hij is eigenaar van Uitgeverij Scholten en net zo gepassioneerd over de Bijbel als ik.
‘Een boek dat uitlegt hoe je de Bijbel zo kunt lezen dat je kennis van God en geloof in Hem toeneemt’, antwoordde ik.
‘Fantastisch’, zei hij met een grote glimlach. ‘Doe het.’
Het resultaat is een boek dat ik morgen aan je mag presenteren. Het heet ‘Ik leer je de Bijbel lezen’. Hierin beschrijf ik de vier brillen die je kunt opzetten zodat de Bijbel meer voor je gaat leven.
Nadat ik het boek had ingeleverd, besefte ik dat mijn methode van Bijbellezen niet is het opzetten van vier brillen. Het is het opzetten van één bril: een 4D-bril.
Ik wil je graag helpen de Bijbel in 4D te lezen. Wat dat betekent? Dat je de Bijbel in vier dimensies leest. Dit zijn de dimensies:
- Historische Dimensie: reis terug in de tijd om de historische context van de Bijbel te begrijpen. Begrijp de mensen, culturen en gebeurtenissen die deze heilige teksten hebben vormgegeven.
- Literaire Dimensie: ontdek de literaire rijkdom van de Bijbel. Verken de genres, verhalen en stilistische technieken die zijn diepe boodschappen belichten.
- Jezus Dimensie: ontdek het leven en de leringen van Jezus op een intieme en persoonlijke manier. Ervaar Zijn goddelijke wijsheid als een actieve aanwezigheid in je dagelijkse leven.
- Levensles Dimensie: haal tastbare, toepasbare lessen uit de Schrift. Laat deze krachtige leringen je keuzes informeren, je acties leiden en je leven transformeren.
Werkt dit?
Hoewel ik nooit eerder de term 4D Bijbellezen heb gebruikt, gebruik ik de methode al langer in mijn boeken, cursussen en challenges. De feedback is erg bemoedigend.
“Ik kan de preek van de dominee nu zoveel beter volgen”, zegt Anita, een deelnemer van de Bijbel in 2 Jaar-cursus.
Peter, die meedoet aan de Lucas-challenge, vroeg per e-mail: ‘Waarom leer ik dit nu pas? Waarom wordt dit in de kerk niet zo uitgelegd?’
En Rita (die ook meedoet aan de Bijbel in 2 Jaar-cursus) stuurde me een bericht waarin ze zei dat ze zo dankbaar was voor de context en diepgang. De Bijbellezen in 4D brengt de Bijbel meer tot leven. Vandaar dat ik zo blij ben met deze positieve reacties.
Een gids door de Bijbel
De komende tijd zal ik wat meer voorbeelden laten zien van de Bijbel lezen in 4D. Het boek ‘Ik leer je de Bijbel lezen’ legt in ieder geval de basis door de essentie uit te leggen.
We hebben voor een bijzondere vorm gekozen voor dit boek. Het is geen ‘how to’-boek, hoewel het zeer praktisch is. Het is een verhaal van een jonge vrouw die moeite heeft de Bijbel een plaats in haar leven te geven. Gods Woord zegt haar zo weinig.
Dan komt ze in contact met een oudere buurman die aanbiedt om haar te gidsen door de Bijbel. Dat is het begin van een bijzondere reis door Vaders Boek, één die jij mee kan maken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
erg interresant