In Lucas draait God alles om
Ontdek de challenges
Ontdek de challenges
Welkom bij de derde aflevering van het tweede seizoen van de Bijbellezen met Jan-podcast. In de eerste aflevering heb ik het verhaal achter het platform verteld en in de tweede vertelde Bart van Nes meer over hoe we de gelijkenissen moeten lezen. Beide zijn mooie afleveringen om eens te beluisteren als je dat nog niet hebt gedaan.
Misschien weet je inmiddels dat het mijn passie is om mensen te helpen met het lezen, begrijpen en geloven van de Bijbel. Bijvoorbeeld door mensen te begeleiden bij het lezen van de hele Bijbel in 2 Jaar. Daarbij lees je twee hoofdstukken per dag, vijf dagen in de week.
Voor sommige mensen is dit nog steeds een te grote berg om te beklimmen. Daarom bied ik ook korte challenges aan. Daarbij sta je stil bij een Bijbelboek of een thema. Je leest maximaal een hoofdstuk per dag en ik geef daarbij de context en laat zien wat de Bijbel ons probeert te vertellen.
Je kunt er bovendien voor kiezen om te lezen of te luisteren. Maar hoe weet je nu of dit iets is voor jou? Ik wil het je gewoon laten horen. Ik deel vandaag met jou de eerste les van de Lucas challenge.
Hierbij lees je in je eigen tempo het Lucas evangelie. In mijn toelichting laat ik zien hoe meesterlijk Lucas zijn verhaal verteld, hoe gedegen hij zijn onderzoek heeft gedaan en hoe diepgeworteld zijn boek in de rest van de Bijbel is. Op die manier geeft hij zoveel meer betekenis aan de verhalen.
In deze blogpost lees je de eerste les van de challenge. (Luisteren kan ook, klik op de player hierboven of zoek de podcast op in je favoriete podcast-app.)
Als je de hele challenge wilt doen, kijk dan op bijbellezenmetjan.nl/lucas.
Maar goed, lees of luister eerst maar eens naar deze eerste les en denk er dan maar eens over na of dit iets is voor jou. Laten we beginnen.
Lezen: Lucas 1:1-25
Ik dank God voor je vertrouwen en dat je met mij de Bijbel wilt gaan lezen. Het is zo’n fascinerend boek. Soms vraag ik me weleens af waarom God ons bij onze geboorte geen handleiding heeft gegeven. ‘Als dit gebeurt, doe dan dat.’ Dan zou je tenminste weten wat de juiste keuzes zijn.
In plaats daarvan heeft God er in Zijn wijsheid voor gekozen om ons een boek te geven dat voor het grootste deel uit verhalen en gedichten bestaat. Waarom? Ik denk dat Gods Woord een uitnodiging is om deel uit te maken van dat verhaal. In het boek van God mogen we allemaal ons eigen hoofdstuk schrijven.
Maar dan moeten we wel weten wat het grote geheel is. Daarom lezen en bestuderen we de Bijbel alsof ons leven ervan afhangt. Dat doet het namelijk ook. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat Bijbellezen iets is wat iedereen kan. Zeker als je het samen met anderen doet.
Lezen in de Bijbel is alsof je een telefoongesprek voert met je hemelse Vader. Laat Hem maar vertellen wie Hij is.
We beginnen onze reis in het evangelie van Lucas. Lucas is namelijk een meesterlijke verteller. Hij was een Griekse arts die veel optrok met de apostel Paulus, en die ook de andere volgelingen van Jezus heeft gesproken. Zelfs Maria, de moeder van Jezus. Gods Geest heeft Lucas geïnspireerd om een boeiend verslag van het leven van Jezus te maken.
Zijn verhaal is diepgeworteld in het Oude Testament, zoals je bij het lezen/luisteren van de lessen zult ontdekken. Ben je bekend met het Oude Testament, dan ga je diepere lagen ontdekken in de Bijbel. Is het Oude Testament nog niet zo bekend voor je? Geen nood, er is voldoende uitleg en we gaan in de nabije toekomst de belangrijkste verhalen lezen.
Goed, laten we beginnen met het evangelie van Lucas.
Lees nu Lucas 1:1-25
Lucas opent zijn biografie van Jezus met een dankwoord, dat hij richt aan ene Theofilus. Dit was hoogstwaarschijnlijk zijn sponsor. Een boek schrijven was in de eerste eeuw een dure aangelegenheid en het was gebruikelijk dat je je boek opdroeg aan de persoon die je financieel ondersteunde om dat te kunnen doen.
Vanaf het begin was het de bedoeling dat veel mensen over Jezus de Christus zouden lezen, maar Lucas richt zich dus eerst tot Theofilus. Hij schrijft dat hij op een ordelijke manier verslag wil doen over het leven van de Here Jezus, want als Lucas de pen ter hand neemt (ergens tussen de jaren 50 en 80 van de eerste eeuw) zijn er al best wat verslagen over Jezus in omloop. Het evangelie van Marcus bijvoorbeeld, en misschien ook het evangelie van Matteüs al. Maar er kunnen ook best andere geschriften zijn geweest, die wellicht een stuk minder betrouwbaar waren.
Daarom wil Lucas alles nog eens netjes opschrijven. En misschien wil hij ook wel wat duidelijker zijn dan bijvoorbeeld Marcus, die ook een prachtig verslag heeft geschreven over Jezus, maar toch blijft hangen in het mysterieuze van Jezus.
Het boek Lucas is dus een ordelijk verslag. Dat wil niet zeggen dat alles chronologisch is opgeschreven. De regels voor het maken van een levensbeschrijving waren in de eerste eeuw na Christus anders dan wat wij gewend zijn. Daar komen we later nog op terug.
Lucas begint met de aankondiging van de geboorte van de man die bekend zou worden onder de naam ‘Johannes de Doper’. Zijn vader, de oude priester Zacharias, is in de tempel aan het werk.
Bij een Bijbels verhaal moet je altijd goed opletten hoe iemand wordt omschreven en waar hij of zij zich bevindt. Zacharias is een oude, kinderloze man, want zijn vrouw Elisabet is onvruchtbaar. Waar in de Bijbel komen we dit nog meer tegen? Het meest duidelijke voorbeeld zijn Abraham en Sara, de voorouders van het volk Israël.
God beloofde hun een zoon, Isaak. Isaak kreeg ook een zoon: Jakob, die later Israël werd genoemd. Israël kreeg twaalf zonen uit wie de twaalf stammen van Israël voortkwamen.
De Heer gebruikte dus een man en een vrouw die geen kinderen konden krijgen om een volk geboren te laten worden. Dit volk zou dan de hele aarde zegenen. En het begon allemaal met een wonder: een onvruchtbaar echtpaar kreeg een zoon.
Hier herhaalt zich dat met Zacharias en Elisales 41
bet. God doet een nieuw wonder.
Let ook op wat Zacharias aan het doen is. Hij is in de tempel, in het heilige deel, waar alleen de priesters mochten komen. Het lot wees de priester aan die die dag het reukoffer mocht brengen. Deze eer kon je slechts eenmaal in je leven ten deel vallen, en de meeste priesters maakten het nooit mee.
Dit was dus de mooiste dag van Zacharias’ leven. Dichter bij God dan hier kon hij niet komen. Hij is in de tempel, in de aanwezigheid van God. En juist hier verschijnt een engel met een boodschap: ‘God heeft je gebeden verhoord. Je krijgt een zoon die een boodschapper van God wordt: een profeet die het volk zal voorbereiden op de komst van de hemelse Koning’.
Abraham kreeg zijn zoon 25 jaar ná de belofte. Al die tijd moest hij maar op God vertrouwen. Hij moest geloven. Deed hij dat altijd? Nee, we weten dat hij momenten van diepe twijfel had. Die twijfel zien we terug bij Zacharias.
Heeft het leven hem zo beschadigd dat hij niet durft te geloven in wat hij ziet en hoort? Kon God het wonder wel doen bij Abraham, maar niet bij hem?
We weten het niet. Het enige dat we weten, is dat Zacharias twijfelt. ‘Hoe weet ik dat dit echt is?’, vraagt hij. ‘Ik ben een oude man en mijn vrouw is ook niet al te jong meer.’
Ik ben een oude man.
Wat antwoordt de engel? ‘Ik ben Gabriël. Ik ben altijd in Gods nabijheid.’ Zacharias kijkt naar zijn eigen onvermogen, de engel wijst op zichzelf. ‘Zacharias, ik ben hier namens God. En ik zeg je: Hij gaat dit doen.’
Dan straft hij Zacharias. Negen maanden lang zal hij niet kunnen spreken. Maar is dit eigenlijk wel een straf? We lezen ook dat Elisabet zich gedurende vijf maanden in haar huis terugtrok om God te danken. Terwijl zij wel geloofde.
Samen leefden ze dus een tijd in afzondering en stilte. Een tijd om te danken en te bidden. Een tijd waarin ze investeerden in hun relatie met God. Niet alleen omdat hun zoon in aantocht was, maar ook omdat de komst van de Verlosser was voorspeld. En hun zoon Johannes – kind van onvruchtbare ouders – zou daar de onwaarschijnlijke boodschapper van zijn.
Zo zie je direct aan het begin van Lucas’ evangelie dat bij God alles anders werkt. Als een engel een boodschapper van de Heer aankondigt, zou je verwachten dat hij een rijke, vooraanstaande familie zou opzoeken, een geslacht van helden. In plaats daarvan kiest God een kinderloos, maar trouw echtpaar uit.
En dan moet de Heer zelf nog worden geboren. Daarover in de volgende les meer.
In het restant van de challenge kijken we onder meer naar het geloof van Jezus’ moeder en hoe dat in contrast staat met de twijfel van de priester Zacharias.
We zien hoe Jezus zich verschillende keren met ons en met Israël identificeert, en hoe hij net als Adam en Eva met de duivel werd geconfronteerd.
We luisteren naar Jezus’ onderwijs over het omgekeerde koninkrijk van God en staan stil bij de confrontaties met Jezus tegenstanders. Bovenal trekken we met Jezus mee van Bethlehem naar Golgotha, waar Hij deed wat de mens niet kon.
Als je meer wilt weten over deze challenge kijk dan op Bijbellezenmetjan.nl/lucas.
Interessant